Alles wat je wilt weten over energie

Gaan je vragen niet per se over energiecontracten of overstappen? Wil je misschien wat meer achtergrondinformatie over energie zelf hebben? Dan kun je dit overzicht met informatie over raadplegen. Hier behandelen we informatie over bijvoorbeeld de energierekening, die voor veel consumenten onoverzichtelijk en daardoor moeilijk te begrijpen is. Ook behandelen we alle energiesoorten, zodat je weet waar jouw energie vandaan komt en of je het milieu een handje helpt of niet. De energiemarkt leggen we graag voor je uit, maar ook de technische kant van energie belichten we voor de geïnteresseerden.

Kom je er toch niet uit? Raadpleeg dan gerust een overstapcoach: 075 7728140.

14 dagen bedenktijd ⇓

Wanneer u via het MKB Consumentenadvies een energiecontract afsluit heeft u altijd recht op 14 dagen wettelijke bedenktijd. De bedenktijd gaat in zodra u de contractbevestiging van uw nieuwe energieleverancier heeft. Dit betreft een bedenktermijn van 14 kalenderdagen waarin ook weekenden en feestdagen worden meegenomen. Mocht u gebruik willen maken van de wettelijke bedenkt dient u zelf contact op te nemen met de leverancier of met ons.

Kost overstappen geld? ⇓

Overstappen is geheel kosteloos.  De leveranciers regelen onderling de administratie. In sommige gevallen brengt een leverancier een boete in rekening als u vroegtijdig overstap. Deze boete krijgt u voor het vroegtijdig beëindigen van uw contract en niet voor het overstappen. Wij werken alleen samen met leveranciers die de boete voor u vergoeden waardoor uw overstap altijd geheel kosteloos is

Hoe kan ik mijn oude energieleverancier opzeggen?’ ⇓

Mocht u overstappen van energieleverancier hoeft u niet zelf uw oude leverancier op te zeggen. De nieuwe leverancier zal dit tot zich nemen. Mocht u gaan verhuizen en sluit u een contract af voor uw nieuwe woning? Dan dient u het contract op uw oude woning zelf op te zeggen.

Wanneer gaat het nieuwe contract in? ⇓

Normaal gesproken start uw nieuwe leverancier binnen ongeveer 5 weken met de levering van gas en elektra op uw adres mits je contract buiten een termijn van 8 maanden afloopt. Mocht uw contract binnen die termijn aflopen zal de einddatum van uw huidig contract worden gerespecteerd en word je pas overgenomen na afloop van het huidig contract. De termijn die geld kan per leverancier verschillen. Voor zakelijke contracten gelden hier iets andere voorwaarden. Voor vragen kan je altijd telefonisch contact met ons opnemen.

Kan mijn termijn- of voorschotbedrag worden gewijzigd? ⇓

Door de betaling van een maandelijks termijn of voorschotbedrag worden de kosten van de jaarlijkse energierekening verspreid. De hoogte van het termijnbedrag word onder andere bepaald door:

• De hoeveelheid verbruikte energie op het adres.
  • De energietarieven
  • De energiebelasting die door de leverancier word geïncasseerd voor de overheid.

• De leverancier wijzigt normaliter een keer per jaar het termijnbedrag. Dit gebeurd na ontvangst van de jaarnota. Het maandbedrag word gewijzigd op basis van uw verbruik van het desbetreffende jaar.

U kunt ook zelf een verzoek indienen om het termijnbedrag te wijzigen mits u verwacht meer of minder te gaan verbruiken. Dit kan handig zijn bij bijvoorbeeld gezinsuitbreidingen of als u zonnepanelen aanschaft. Zo wordt voorkomen dat u onnodig een bedrag moet bijbetalen of een bedrag terugkrijgt.

Wij adviseren al onze klanten om het maandbedrag iets omhoog bij te stellen zodat eventuele bijbetaling op de jaar- of eindnota wordt voorkomen.